Public control as a type of public audit
DOI:
https://doi.org/10.31558/2617-0248.2022.7.7Keywords:
public audit; public control; institutions; expertise; public authorityAbstract
The participation of citizens in the political process and the realisation of dialogue interaction between the government and society are ensured by the implementation of such a public policy function as public control, which refers to a special type of public audit. Institutionalized practices of public control in democratic states represent a wide range of tools, which is built primarily around the principles of transparency of public authorities and participation of society in its work.
Institutionalized forms of public control are: civil-public audit (ensures verification of the accountability of public authorities, fulfillment of their organizational and functional obligations) and civilpublic expertise (a procedural and legal form of public control that provides analysis of state administrative practice by determining its compliance with the interests of the public). All types of activities of the public authorities (financial, political, legal) and the participants of the public process themselves fall within the scope of public control.
Solving the problems of public control in political systems depends on the readiness of the state for an open dialogue with society and appropriate response to the problems that need to be solved on the basis of solidarity, subsidiarity and consensus.
The institutionalization of public audit and public control in Ukraine is still at the stage of its methodological, regulatory and practical design and formation. It is possible to distinguish some newly created network institutionalized structures of public audit in the political space, first of all, these are expert communities, public organizations, network structures created by the state initiative, that unite analytical groups, government representatives, consultants, managers, etc.
References
Чальцева О.М. Публічна політика: теоретичний вимір і сучасна практика. Монографія. Вінниця: ФОП Барановська Т.П., 2017. 336 с.
Hirschman A.O. Exit, Voice and Loyalty. Harvard University Press, Cambridge,Mass, 1983.135 p.
Healey P. Policy Processes in Planning? // Policy and Politics. 1990. 18(1). Р. 91–103.
Буханевич А.І. Публічний контроль за діяльністю органів державної влади: теоретикометодологічний аналіз.Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата наук з державного управління. К. 2011. 21с.
Аудит адміністративної діяльності: Теорія і практика / Пер.з англ.. В.Шульга. К.: Основи, 2000. 190 с.
Обушна Н. Публічний аудит як модернізаційний механізм державного управління в Україні // Державне управління: теорія та практика. 2015. № 1. С. 41-48. : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Dutp_2015_1_8
Civil Society Procurement Monitoring (CSPM): http://monitoring.transparency-usa.org
Филиппинская Организация гражданского общества Government Watch (G-Watch): https://gwatchdeped.wordpress.com/textbook-count/ ;Африканський центр економичного розвитку (African Centre for Economic Growth (ACEG)), Найроби. Регіональний офіс Міжнародного центру економічного розвитку (ICEG) в Африці: http://www.aceg.org
Бюро ОБСЕ по демократическим институтам и правам человека (БДИПЧ)): http://www.osce.org/odihr/elections/68439?download=true
Про громадський контроль: проєкт Закону України від 13.05.2015 р. No 2737-1, н.д. Н. Королевська, Ю. Солод. URL: https://ips.ligazakon.net/document/ JH2411AA
Закон України «Про Національне антикорупційне бюро України» № 1698-18: https://nabu.gov.ua/zmist-ta-pryncypy-diyalnosti
Сайт системы электронных закупок ProZorro: https://prozorro.gov.ua/
Оболенський О.Ю., Обушна Н.І. Публічний аудит: цілі та економічний зміст // Теорія та практика державного управління : зб. наук. пр. / Харків. регіональний ін-т держ. упр. Нац. акад. держ. упр. при Президентові України, 2015. Вип.1(48) – С.84-92.