Бюрократія як феномен політики

Автор(и)

  • О. В. Батрименко Київський національний університет імені Тараса Шевченка
  • О. І. Ткач Київський національний університет імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.31558/2617-0248.2024.9.12

Ключові слова:

процес прийняття рішень в ЄС, бюрократія, бюрократизм, бюрократичний режим, демократія

Анотація

Стаття присвячена аналізу бюрократії як феномену політики. З’ясовано, що бюрократія виникла разом із виникненням держави і розподілом суспільства на тих, хто управляє, і тих, ким управляють. Для управління потрібні певні регламентації (закони), котрим повинні підпорядковуватися як управлінські структури у відповідності до ієрархії, так і всі верстви населення, що створює відповідну управлінсько-виконавську систему. Така система і стає головним чинником у формуванні і відтворенні бюрократії. Досліджено, що у різних політичних і економічних системах бюрократія отримує специфічні риси. В першу чергу на сутність бюрократії та її риси впливає ступінь контрольованості з боку суспільства, яка залежить від його політикокультурного рівня. Чимало вчених різних епох і періодів розглядали проблему влади та системи управління.
Акцентовано, що цю проблему розглядало конфуціанство, спираючись на вчення китайського вченого Конфуція. На протязі багатьох століть конфуціанство було релігією китайського бюрократичного класу – мандаринів чи освічених людей, адміністративні пости яких замінювались на підставі проведення конкурсних екзаменів із так званих класичних знань.

Біографії авторів

О. В. Батрименко , Київський національний університет імені Тараса Шевченка

д. політ. н., професор, зав. кафедри

О. І. Ткач , Київський національний університет імені Тараса Шевченка

д. політ. н., професор

Посилання

Weber, Max "Bureaucracy" in Weber’s Rationalism and Modern Society, translated and edited by Tony Waters and Dagmar Waters, Palgrave-Macmillan 2015. p. 114

Robert K. Merton (1957). Social Theory and Social Structure. Glencoe, IL;Free Press. pp. 195–206.

Stewart R. Clegg; Martin Harris; Harro Höpfl, eds. (2011). Managing Modernity: Beyond Bureaucracy. Oxford University Press.

Karl Marx (1970). "3A". Marx’s Critique of Hegel’s Philosophy of Right (1843). Cambridge University Press. Retrieved 12 October 2012.

Bertelli, T. and Busuioc, M. (2018) ‘Reputation-sourced authority and the prospect of unchecked bureaucratic power’, ECPR General Conference, 22-25 August, Hamburg.

Carpenter, D. (2001) The Forging of Bureaucratic Autonomy: Reputations, Networks, and Policy Innovation in Executive Agencies, 1862–1928, Princeton, NJ: Princeton University Press.

Hood, C. (2011) The Blame Game. Spin, Bureaucracy, and Self-Preservation in Government, Princeton: Princeton University Press.

Potter, R.A. (2019) Bending the Rules: Procedural Politicking in the Bureaucracy, Chicago: University of Chicago Press.

Wilson, J.Q. (1989) Bureaucracy: What Government Agencies Do and Why They Do It, New York: Basic Books.

Busuioc, M. and Lodge, M. (2017) Reputation and accountability relationships: managing accountability expectations through reputation’, Public Administration Review 77 (1): 91–100.

Busuioc, M. and Rimkut, D. (2019) Meeting expectations in the EU regulatory state? Regulatory communications amid conflicting institutional demands’, Journal of European Public Policy: 1–23.

Carpenter, D. and Krause, G.A. (2012) Reputation and public administration, Public Administration Review 72 (1): 26–32.

Olsen, J.P. (2017) Democratic Accountability, Political Order, and Change: Exploring Accountability Processes in an Era of European Transformation, Oxford: Oxford University Press.

Crozier M. De la bureaucratiå comme système d’ organisation // Archives européennes de sociologie. P., 1961. V. 2, N 1. P. 18-52.

Wood, M. (2018) Mapping EU agencies as political entrepreneurs, European Journal of Political Research 57 (2): 404–426.

Guy Peters B., ‘‘Public Bureaucracy and Public Policy,’’ in Douglas E. Ashford, ed., History and Context in Comparative Public Policy (Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 1992).

Cooper, C. A. (2021). Politicization of the bureaucracy across and within administrative traditions. International Journal of Public Administration, 44(7), 564–577.

Cornell, A., & Grimes, M. (2015). Institutions as incentives for civic action: Bureaucratic structures, civil society, and disruptive protests. The Journal of Politics, 77(3), 664–678.

D’Arcy, M., & Nistotskaya, M. (2017). State first, then democracy: Using cadastral records to explain governmental performance in public goods provision. Governance, 30(2), 193–209.

Dahlström, C., & Lapuente, V. (2017). Organizing leviathan: Politicians, bureaucrats, and the making of good government. Cambridge University Press.

Hanson, J. K., & Sigman, R. (2021). Leviathan’s latent dimensions: Measuring state capacity for comparative political research. The Journal of Politics, 83(4), 1495–1510.

Pemstein, D., Marquardt, K. L., Tzelgov, E., Wang, Yi.-T., Krusell, J., & Miri, F. (2021). The V-Dem measurement model: Latent variable analysis for cross-national and cross-temporal expert-coded data. V-Dem Working Paper No. 21 ( 6th Ed.). University of Gothenburg: Varieties of Democracy Institute.

Olsen, J. P. (2008). The ups and downs of bureaucratic organization. Annual Review of Political Science, 11, 13–37.

Etzioni-Halevey, E. (1985). Bureaucracy and democracy: A political dilemma. Routledge & Kegan Paul.

Cornell, A., & Lapuente, V. (2014). Meritocratic administration and democratic stability. Democratization, 21(7), 1286–1304.

Povitkina, M., & Bolkvadze, K. (2019). Fresh pipes with dirty water: How quality of government shapes the provision of public goods in democracies. European Journal of Political Research, 58(4), 1191–1212.

Wang, E. H., & Xu, Y. (2018). Awakening leviathan: The effect of democracy on state capacity. Research & Politics, 5(2), 1–7.

Weber, M. (1978 [1921]). Economy and society. University of California Press.

Adserà, A., Boix, C., & Payne, M. (2003). Are you being served? political accountability and quality of government. The Journal of Law, Economics, and Organization, 19(2), 445–490.

Charron, N., & Lapuente, V. (2010). Does democracy produce quality of government? European Journal of Political Research, 49(4), 443–470.

Ruhil, A. V. S., & Camões, P. J. (2003). What lies beneath: The political roots of state merit systems. Journal of Public Administration Research and Theory, 13(1), 27–42.

Dahl, R. A. (1971). Polyarchy. Yale University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-09

Номер

Розділ

Теорія та історія політичної науки