Тенденції здійснення процесу децентралізації у Європейському союзі

Автор(и)

  • М. В. Примуш Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2617-0248.2024.9.7

Ключові слова:

децентралізація, субсидіарність, регіональна політика, Європейський Союз, місцеве самоврядування, управління територіальним розвитком

Анотація

Дослідження присвячено визначенню тенденцій здійснення процесу децентралізації у Європейському Союзі. Визначено етапи реалізації регіональної політики у Європейському Союзі та інтеграційних об’єднаннях, що передували появі ЄС у 1992 році. Особлива увага у статті приділяється розгляду принципу субсидіарності у Європейському Союзі. Підкреслюється, що у певних європейських країнах субсидіарність розглядається під різним ракурсом: для Великобританії, цей принцип означає розширення компетенції національної держави як перешкоду розвитку європейського централізму; для Німеччини характерно, що субсидіарність має припинити зазіхання ЄС на виняткові повноваження земель; для Іспанії притаманна думка, що субсидіарність не повинна торкатися відносин між державою та автономними областями. У дослідженні виділяються два умовні типи країн за типом адміністративного управління: перший тип – регіональні (регіоналізовані) держави – у них регіони мають автономний статус і мають повноваження в законодавчій та виконавчій сферах (Італія, Іспанія та Великобританія); другий тип держави – децентралізована держава – для цієї категорії характерно, що регіони мають компетенцію для ведення справ з регіональної проблематики, а також відповідно до національного законодавства є можливість вносити регламентаційні поправки до прийнятих законів і право відступати від низки положень на користь регіону, якщо це дозволено (Польща, Португалія, Ірландія, Чехія, Данія, Франція). Таким чином, можна сказати, що в європейських договорах тематика регіоналізації порушена досить розпливчато, і принцип субсидіарності може бути витлумачений по-різному, проте європейська регіональна політика, і, насамперед, реалізація програм через структурні та інші фонди Європейського Союзу, є загалом добре опрацьованим механізмом як в економічному, політичному, так і у правовому планах.

Біографія автора

М. В. Примуш , Донецький національний університет імені Василя Стуса

д. політ. н., професор

Посилання

Лелеченко А. П., Васильєва О. І., Куйбіда В. С., Ткачук А. Ф. Місцеве самоврядування в умовах децентралізації повноважень: навч. посіб. К. 2017. 110 с.

Гижко А. П. Світові практики впровадження децентралізації та їх досвід для України. Політичне життя. 2020. № 1. С. 22–29.

Ярошенко А. С. Адміністративно-правовий статус органів місцевого самоврядування в контексті реформи децентралізації. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Право. 2021. Вип. 68. С. 211–215.

Шкільняк М. М., Васіна А. Ю., Мельник А. Ф., Монастирський Г. Л., Удосконалення механізмів публічного управління та адміністрування в контексті реалізації потенціалу децентралізації. Вісник економіки. 2021. № 2. С.193-199.

Примуш М. В., Окуньовська Ю. В. Громада як основний елемент місцевого самоврядування. Політичне життя. 2022. № 3. С. 33– 37

Traité instituant la Communauté Economique Européenne 1957. Op. cit. Préambule. P. 11.

Treaty on European Union, signed at Maastricht on 7th February 1992 Op. cit. Art. 3b; Consolidated Version of the Treaty on European Union. Op. cit. Art. 5.

Ohmae K. The Rise of the Region State. Foreign Affairs. 1993. Vol. 72. Is. 2. Pp. 78-83

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-09

Номер

Розділ

Сучасні політичні інститути та процеси