Тимчасова адміністрація ООН як перший етап державного будівництва.

Автор(и)

  • O. M. Stoyko Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України

DOI:

https://doi.org/10.31558/2617-0248.2018.3.7

Ключові слова:

тимчасова адміністрація, миротворча операція, територіальна цілісність, право народів на самовизначення

Анотація

Проаналізовано досвід і наслідки впровадження тимчасової адміністрації у рамках миротворчих операцій ООН. У Камбоджі основним завданням тимчасової адміністрації, створеної резолюцією РБ ООН у 1992 році, було проведення виборів, за результатом яких відбулася зміна державного ладу країни та припинено тривалу громадянську війну.

У Хорватії запровадження тимчасової адміністрації в 1995 році було передбачено мирною угодою між урядом та представниками сербів, які брали участь у створенні самопроголошеної Республіки Сербська Країна, для контролю за процесом демілітаризації та реалізації плану з мирної реінтеграції регіону. Миротворча місія була успішно завершена в 1998 році без зміни державних кордонів.

Фактичне звільнення території Косово від армії Югославії у результаті військової операції НАТО в 1999 році дало змогу РБ ООН прийняти резолюцію про тимчасову адміністрацію, що мала забезпечити безпеку, стабільність, дотримання прав людини та сприяти формуванню основних інститутів держави. Після проголошення незалежності у 2008 році мандат миротворчої місії було змінено, однак територія і надалі залишається потенційним джерелом нестабільності у регіоні.

Створена в 1999 році тимчасова адміністрація у Східному Тиморі спряла реалізації результатів референдуму, на якому більшість мешканців проголосувала за відділення від Індонезії. Виникнення нової держави у 2002 році зумовило зміни у мандаті миротворчої місії, яка у різних формах тривала до 2012 року.  

Спільними для останніх трьох випадків є наявність цивільної (адміністративної) та військової (силової) складових у миротворчій операції ООН. Встановлено, що діяльність такого органу на території окремих регіонів країни, що не контролюються урядом, неминуче призводить до створення нових держав та втрати територіальної цілісності, що не відповідає інтересам України при врегулюванні конфлікту на Донбасі.

Біографія автора

O. M. Stoyko, Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України

д. політ. н.

Посилання

Report of the Secretary-General on the United Nations transitional administration for Eastern Slavonia, Baranja and Western Sirmium. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://daccess-ods.un.org/access.nsf/Get?Open&DS=S/1997/767&Lang=E.

Resolution 1145 (1997) Adopted by the Security Council at its 3843rd meeting. on 19 December 1997 S/RES/1145 (1997). [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://undocs.org/en/S/RES/1145(1997).

Resolution 1272 (1999) Adopted by the Security Council at its 4057th meeting, on 25 October 1999. S/RES/1272 (1999). [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://undocs.org/en/S/RES/1272(1999).

Security Council, 54th year: 4011th meeting, Thursday, 10 June 1999, New York, S/PV.4011. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://daccess-ods.un.org/access.nsf/Get?Open&DS=S/PV.4011&Lang=E.

United Nations Transitional authority in Eastern Slavonia, Barnaja and Western Sirmium. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://peacekeeping.un.org/ru/mission/past/untaes.htm.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Соціально-політичні проблеми міжнародних відносин та світової політики